Brazilian Mags Make a Fool of Themselves and Nobody Cares

Written by Alberto Dines
Wednesday, 13 July 2005 20:38

The Brazilian media turned on the spotlights, but it hates spotlights on itself. It started the
spinning fan, but it hides that it has been splattered with mud. It loves to make noise, as long as
it's not noise about itself. This media of ours is a phenomenon.

Agile, creative and daring but, at the same time, painful, neglectful and pusillanimous. The
transfiguration of the beautiful into beast happens only in one circumstance: when they are
offered a mirror. It is enough to see itself compared to the institutions of the mortal commoner,
for our winged media to become witch. Or a tyrannosaur.

It was a cover story in the Veja magazine (issue 1,905 of May 18) that deflagrated the scandals
cascade that is turning the country head over hills.

But when the Parliamentary Inquiry Committee (CPI) of the Post Office, created due to the
repercussion of this article, unveiled on Tuesday (July 5) how this article was obtained and who
obtained it, the world's fifth largest weekly behaves as a parochial pamphlet: for modesty or
immodesty, it concealed from the readers any reference about this revelation.

In its last edition (1,913, from July 13, page 9), Veja behaves as the high vestal of press
criticism. It denounces snitching, it defends the diligent investigation, it is even a faithful follower
of the ObservatAsrio da Imprensa (website that monitors the Brazilian media).

If only it wouldn't omit the embarrassing confessions of private
eye-videomaker-and-now-journalist Jairo Martins about his promiscuous relations with Veja's
BrasA-lia bureau.

Purchase and Sale Operation

Veja did more than simply hide its sins from the public opinion. The next day, Wednesday, it
was the turn of lobbyist Marcos ValACrio to reveal before the CPI and the television cameras
that the cover story of the magazine Isto A%. Dinheiro with Fernanda Karina's explosive




Brazilian Mags Make a Fool of Themselves and Nobody Cares

Written by Alberto Dines
Wednesday, 13 July 2005 20:38

interview, scheduled to be published in September of last year, was tabled after Marcos
ValACrio's visit to Domingo Alzugaray, owner of the Editora TrA®s, responsible for the
publication of the Isto A%. Dinheiro.

The lobbyist also revealed that he paid 300,000 reais (US$ 128,000) to journalist Gilberto
Mansur, an employee of the publishing house and its consultant.

Less than 24 hours before, in the program ObservatAgrio da Imprensa na TV, reporter Leonardo
Attuch, the article's author with Fernanda Karina, declared peremptorily that the article was not
published in September 2004 for lack of evidence; he denied, also peremptorily, any encounter
with Marcos ValA®rio.

The deposition of Marcos ValA®@rio the next day showed that the journalist lied twice: he met
Marcos ValA®rio and the reason that prevented the publication of that bomb was not the lack of
proof, but the weight of the 300,000 reais paid to Editora TrA?%s.

In the last issue of Isto A%. (the Editora TrA2s flagship publication, dated July 14, on page 29),
in a little and cunning note, the weekly tries to defend Gilberto Mansur (who doesn't need to be
defended, since he was just an intermediary of a purchase and sale operation) and it removes
from the scene the former leading man of photo romance novels Domingo Alzugaray, Editora
TrA2s's current publisher.

Gentlemana€™s Agreement

The magazine A%.poca, completely free to show the public opinion the competitors lamentable
blunders, was suddenly attacked by an unexpected bout of discretion and solidarity.

It seemed like an English lady who pretends raucousness in order not to reveal the neighbor's
peccadillos. With the title "The News Backstage", the magazine quickly describes the
transactions of Isto A%., but it ignores totally the investigative modus operandi of Veja (issue
373, July 11, page 38).

2/4



Brazilian Mags Make a Fool of Themselves and Nobody Cares

Written by Alberto Dines
Wednesday, 13 July 2005 20:38

The weeklies modesty on the troubles of their own sector contrasts lively with the prodigality of
indignation in the report on the lies of the PT, the Executive and the Legislative. And it was not
accidental.

The big newspapers of Wednesday and Thursday (July 6 and 7) also were neglectful or, in the
best of the hypotheses, parsimonious in telling the magazines wrongdoings in the Post Office's
CPI.

On Wednesday, Folha de S. Paulo published a little note about Veja, Rio's daily O Globo wrote
something slightly bigger and O Estado just ignored it. On Thursday, in reference to Isto A%,
only O Estado registered Marcos ValA®rio's embarrassing revelations.

The phlegm was not casual, but part of a pact. It belongs to a historical gentlemana€™s
agreement, arranged at the beginning of the 1980s (in reaction to the journalists' strike), which
resulted in the creation of the ANJ (National Association of Newspapers, which included the
Editora Abril that publishes Veja).

Later, due to specific interests, the ANJ begat an offspring, the Aner (National Association of
Magazines Publishers) controlled by Abril but presided at the moment by Carlo Alzugaray, son
of Domingo.

Somebody Is Missing in the CPI

How can you expect, then, that Aner would condemn the lack of decency of two powerful
associates and that the loquacious and belligerent ANJ come in defense of the press good
name, if the great pool of the printed media was set up exactly to muffle the criticism?

This corporative performance has a physiologic origin and can be seen in the episode of costly
publicity campaign to promote the Chafnber of Deputies image, then headed by the awkward
JoA£o Paulo Cunha (from the PT of SA£o Paulo).

3/4



Brazilian Mags Make a Fool of Themselves and Nobody Cares

Written by Alberto Dines
Wednesday, 13 July 2005 20:38

In a truly democratic country, with a truly independent press, it would be inconceivable that the
Legislative Power used taxpayer's money to polish the image of an institution that shelters 300
hacks.

Nevertheless, the campaign was launched with noise last year on TV, radio, newspapers and
magazines. No journalistic vehicle protested against this abuse. Except the ObservatA3rio da
Imprensa.

Nobody wanted to do without the pocket change that the Chamber distributed so generously.
Now we find out in the CPI that congressman JoA£o Paulo Cunha hired one of the agencies of
Marcos ValA®rio to distribute the riches to the media.

10 months ago, if some newspaper or journalist had denounced the promiscuity of the
Legislative with the press, part of the scandals could have been aborted.

This last week, it became clear that someone is missing in the Inquiring Committee. But no
Commitee member will have the courage to serve this summons.

Alberto Dines, the author, is a journalist, founder and researcher at LABJOR -
LaboratA?rio de Estudos AvanA§ados em Jornalismo (Laboratory for Advanced Studies
in Journalism) at UNICAMP (University of Campinas) and editor of the ObservatA3rio da
Imprensa. You can
reach him by email at

obsimp@ig.com.br

Translated from the Portuguese by Arlindo Silva.

174


mailto:obsimp@ig.com.br

